tisdag 20 december 2011

111220 - Förlossningsberättselse

090624 - Thindra Maria Eliasson




En perfekt förlossning..
Thindra är mitt och Magnus första barn, allt var jätte nytt och man hade ingen aning hur allt skulle börja pch vara.
Man hade ju läst i böcker ochså, men en förlossning är ju ingen annan lik säger man, så hur skulle man då veta när det var dax?!

Vi hade tid med Thindra den 20:e juni, men visste att jag skulle få gå över tiden och det hade jag ju rätt i.

Den 24:e på morgonen så vaknar jag runt 5 tiden och lär kissa som vanligt och då går slemproppen.
Jag antar att de är den då man som förstföderska inte vet så mycket.

Får sen lite mensvärk, men tror och vet inte om de är dax.
Skickar iallafall väg Mange till jobbet och går och lägger mig i sängen och kikar på tven.

Får mer och mer ont i magen och de kommer i tackt så anar värkar och börjar klocka, då är de 5 min mellan varje värk.
Ringer då min mamma och frågar vad jag ska gör nu ;)
Hon låter lite halv panik slagen och säger åt mig ringa förlossningen och sen hem Mange.

Jag ringer förlossningen och dom säger att jag ska ta de lugnt och vila och duscha.
Så jag strunt då att ringa hem Mange , ringde iallafall och berätta att värkarna här börjat.

Får lite panik över att jag inte hunnit städat så går upp och dammsuger och plockar lite innan jag hoppar in i duschen.

När jag väl står i duschen så avtar värkarna.
Shit vet jag att jag tänkte och kasta mig ur duschen för jag vela ju ha bebisen nu.
Tog bara någon minut så kom dom tillbaks och mycket mer intensivt, så då ångrar jag duschen.

Vid 12.30 gör de ganska ont och jag känner att jag behöver någon att prata med för att inte tänka så mycket på värkarna, så då ringer jag hem Mange.
Mamma kommer en stund efter att Mange kom hem och då tvinga jag iväg dom för att handla hem Mc Donalds till mig.

Jag hade förbestämt att den dagen jag ska få barn så ska jag ha ett Big Mac &co och de blev det med ;)
Åt nästa allt också, lämna lite hamburgare bara.
Men hade jag fått bestämt att jag tryct i mig allt men mamma satt och klocka mina värkar och är dom låg på 1-2 min mellan varje så fick vi inte vara hemma längre..

Så mamma skjusa oss till förlossningen och runt 15 tiden blev vi inskrivna.
Fick ligga först i ett undersökningsrum med ctg - bandet på i ca 30 min och allt såg bra ut men dom tyckte att mina värkar inte syndes så mycket. Så hon som kom in fråga om jag verkligen hade så ont som jag sa?!

Av panik sa jag : - Ja och tänkte skit hur ont ska detta igentligen göra, då det gör fruktansvärt ont nu.
Hon vela skicka hem oss eftersom vi bodde så nära. Men innan vi skulle åka så skulle hon kolla om jag var öppet nåt.
Och när hon såg att jag var öppen 8 cm så sprang hon som en galning, men de var rätt åt henne tycker jag ;)

Så istället för att åka hem fick gå in på förlossningsrummet.
Och när jag hade bytt om och lagt mig så tog dom hål på vattnet och sen tog de inte långt tid förns krystvärkarna börja.

17.18 så kom vår fina underbara dotter till världen.

Tycker denna förlossning var perfekt då den inte tog för lång tid eller gick för snabbt.

Och största plusset var väl att jag inte hade de bedövning av nå slag alls under förslossningen :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar