tisdag 20 december 2011

111220 - Förlossningsberättselse

 

110804 - Per Alfons Eliasson




En snabb men intensiv förlossning.
Med Alfons så hade vi datum den 3:e augusti 2011.
Och den 3:e hade jag även mitt sista bm - besök, hade tid kl.12 och allt såg bra ut och jag kände inte av något.
Vela ha bebis helst innan bf denna gång då jag gick över med första barnet.
Sluta iallafall med att barnmorskan undersökte mig och då visade de sig att jag var öppen 2 cm , så lite hjälp på traven så öppna hon mig till 3 cm :)

Men timmarna gick och jag kände inte av någonting.
Mamma ringde hela tiden och fråga eftersom jag gick runt och hade öppnat mig, men varje gång fick man säga: - Nej , känner ingenting..

Under denna graviditet så sa jag att jag absolut inte vill få barn på natten för då ska man sova!
Så den 3:e på kvällen så gick vi och lag och oss och jag kände fortfarande ingenting..
Vi låg och prata ca 10 min sen fick jag lite ont i magen som mensvärk, så jag sa godnatt till Mange och skulle sova..
Trodde jag !

Från att vi lag oss och 30 min efteråt så var de 3-2 min mellan varje värk. Tillslut gav jag upp att försöka sova och gick upp och klädde på mig packa de sista till bb - väskan utifall de var dax att åka in och få bebis..

Runt ca halv 1 på natten så fick jag en blödning och genom de så ringde jag in till förlossningen för att kolla läget ang. den.
När jag prata med dom inne Gävle fick jag reda på att Gävles förlossning var full och att jag skulle få åka till Uppsala eller Hudiksvall.
Vi bor då i Skutskär och jag vela bara till Gävle pga de är närmast och jag fick första barnet där.
Visa sig tillslut att de var fullt i Uppsala och jag skulle få komma in till Gävle för undersökning men att jag skulle veta att jag kanske inte fick plats om ingen skulle få barn snart där inne och de såg mörkt ut sa hon till mig.

Ringde mamma min direkt så att hon kunde komma och ta hand om Thindra medans vi åkte och gå upp och väcka Mange.


Runt 1.40 kom vi in på förlossningen och när vi blir insläppta så möter vi en mamma som åker upp till BB med sin bebis..
Lycklig blev jag för då skulle de ju finnas en plats åt mig :)

Fick gå in på ett undersökningsrum först för att ligga med ctg - bandet och så skulle dom hinna städa förlossningsrummet åt oss..

När vi kom in så var jag öppen 5 cm.. Bara tänkte jag, här har man skit ont och de är bara halvvägs..
När vi kom in med första barnet så var jag öppen 8 cm så de var ju lite skillnad, så blev lite besviken..

Men värkarna var intensiva och gick i varandra hela tiden, så var det inte med första barnet..

Strax före halv 3 så fick jag komma in på förlossningsrummet och hinner bara lägga mig i sängen så känner jag att de trycker på att krystvärkarna börja.
Fick lite panik då barnmorskan bara sa att är det krystvärkar så tryck på.
Men ska ni inte kolla så jag är helt öppen innan fråga jag, men de tyckte hon inte att de behövdes..

Sen gick de fort, men första krystvärken gick vattnet och sen tror jag nog de bara var 4 värkar så kom vår lille son ut :)
Kl. 2.38 är han född..
När han kom ut fick barnmorskan in sin undersköterska och hon var så förvånad att de redan var klart, dom hann inte ens sätta piggen i Alfons hunvud.

Men jag tycker denna förslossning gick för fort, då man inte hann med och tänka och att allt var så intensivt.

Men såhär i efterhand vill man nog ha de så endå en att ha en lång och utdragen förlossning!



                                                   

1 kommentar: